Jak vyzrát na jarní únavu?

           Venku je nádherné počasí, kolem začíná vše kvést a vy přesto nemáte v právě prožívaných dnech vůbec radost a cítíte se unavení. Možná trpíte jarní únavou! Neměli bychom ji podceňovat a dopřát si odpočinek, o který si naše tělo říká.

           Příznaky a pomoc

Jarní únava se projevuje vyčerpaností, bušením srdce, bolením hlavy, suchou kůží a lámavostí nehtů. Vzniká zásluhou našich biorytmů a je přirozenou reakcí na sluneční záření, kterého jsme měli v zimě nedostatek. Po dlouhé zimě je náš organismus unavený, vyčerpaný a postrádá vitamíny, které mu dodáváme v letních měsích prostřednictvím ovoce a zeleniny. O jejich doplnění se můžeme postarat i formou doplňků stravy – zinek, vitamín C a E. Únavu pomohou zmírnit také prostředky z přírodní lékárny – meduňka lékařská, kozlík lékařský nebo mučenka.

            Strava

Pomoci si můžeme i malou změnou jídelníčku. Důležité je se nepřejídat a jíst pravidelně v malých porcích. Je dobré zařadit do stravování mléčné výrobky, ryby, libové maso, ovoce, zeleninu, ořechy a semínka. Pomoci nám mohou také potraviny s vysokým obsahem železa, hlavně špenát a játra. Přidat můžeme také česnek, který nám zlepší krevní oběh. Vyvarovat bychom se měli nadměrnému příjmu alkoholu, cigaret a kofeinu. Nezapomínejte ani na pravidelný pitný režim! Kvalitní spánek trvající kolem 8 hodin je samozřejmostí. Pamatujte, že spát se má chodit vždy ve stejnou hodinu.

            Pohyb

Nenáročný pohyb by také neměl být zanedbáván. Dobrou volbou jsou procházky na čerstvém vzduchu. Sluneční záření totiž podporuje tvorbu hormonu seretoninu, který zlepšuje náladu a bude vítaným pomocníkem v boji proti únavě. Mezi další prospěšné formy pohybu můžeme zařadit plavání nebo jógu.   

Dlouhodobější únavu však není radno podceňovat. Může se totiž přehoupnout v únavový syndrom nebo depresi, ze které nám nejlépe pomůže lékař.